۱۳۸۵ آبان ۹, سه‌شنبه

شهردار می ماند یا می رود؟

یه گزارش تو روزنامه سرمایه درباره رفتن یا ماندن شهردار با تشکیل شورای شهر جدید نوشتم.یه ابهام قانونی را آوردم.قانون میگه مدت دوره خدمت شهردار ، چهار ساله اما آیا شورای جدید میتونه شهردار خودش را روی کار بیاره؟ حالا اگه حق شورا انتخاب شهردار برای خودش باشه اگه به فرض بگیریم که حامیان دولت و یا اصلاح طلبان شورای بعدی را در اختیار داشته باشند چه جوری میتونند قالیباف را برکنارکنند؟استیضاح؟مجبور کردن به استعفا و یا احراز صلاحیت؟

ابهام در قانون شوراها دربارهء دورهء تصدي پست شهرداري
شهردار با شوراي جديد مي‌ماند يا مي‌رود؟
قانون شوراها به طور صریح دوره تصدی پست شهرداری را چهار ساله ذکر می کند اما تفسیرهای متفاوتی در پی این قانون قرار می گیرد.

در بند یک ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1382 بدون هیچ توضیحی ذکر شده که انتخاب شهردار برای مدت چهار سال است اما حضور شورای جدید این قانون را دچار ابهام می کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران که در عین حال رئیس شورای عالی استانها نیز هست در پاسخ به این سوال که آیا شورای جدید بدون توجه به اتمام دوره شهردار قبلی می تواند شهردار دیگری انتخاب کند می گوید که در این رابطه استفساریه ای صورت گرفته به طوریکه مشخص شده شورای جدید می تواند شهردار خودش را داشته باشد.

او این مسئله را حق هر شورایی می داند و ادامه می دهد:«شورای جدید در ابتدای دوره خود می تواند بررسی کند که شهردار قبلی باقی بماند یا نه.»

طبق این ماده قانونی که در تبصره چهار آن چگونگی خاتمه دوره خدمت شهردار ذکر شده، مواردی مانند استعفای کتبی به شورا و تصویب شورا، استیضاح، تعلیق طبق مقررات و فقدان هریک از شرایط احراز سمت شهردار به تشخیص شورای شهر از جمله ابزارهای قانونی است که در آن شورا می تواند با شهردار شهرش خداحافظی کند.

چمران وقتی در مقابل این پرسش قرار می گیرد که شهردار در شورای بعدی آیا باید استعفا دهد یا استیضاح می شود و یا چگونگی ابقایش به چه شکل است ،پاسخ روشنی نمی دهد و تنها به این نکته اشاره می کند که شورای جدید باید بررسی کند.

رئیس شورای عالی استانها یکی از موارد اصلاحی قانون شوراها توسط شورای عالی استانها را در این رابطه عنوان می کند و می گوید:«در پیشنهادی که شورای عالی به مجلس ارائه کرد برای رفع ابهام قانونی ،انتخاب شهردار چهار ساله ذکر شده و در توضیحی اضافه شده:" اعم از اینکه دوره شهردار قبلی پایان یافته باشد یا خیر به هر حال تا انتخاب شهردار جدید شهردار قبلی به کار خود ادامه خواهد داد".»

اما این قانون هیچ گاه در مجلس به تصویب نرسید و در اصلاح لایحه پیشنهادی دولت به مجلس برای اصلاح قانون شوراها ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که کمیسیون اصلی بررسی این قانون بود با خط قرمز کشیدن بر روی لایحه دولت و پیشنهاد شورای عالی استانها ، انتخاب مستقیم شهردار با رای مردم را به مدت چهار سال تصویب کرد که سرنوشت نهایی آن احتمالا سال آینده در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

حاجی بابایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ابهام قانونی در رابطه با مدت دوره خدمت شهردار را قبول دارد ولی در عین حال شهردار را نیروی منتخب شورا می داند که شورای جدید می تواند نیروی خود را بکار گیرد.

وی که در کمیسیون امنیت ملی یکی از مخالفان انتخاب مستقیم شهردار بود ، انتخاب شهردار توسط مردم به مدت چهار سال را برطرف کننده ابهام قانونی موجود نمی داند و می گوید:«در صورت انتخاب شهردار به طور مستقیم امکان استیضاح شورا بالا می رود و ثبات کاری شهرداران دچار مشکل می شود.»

نادر شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران انتخاب شهردار به مدت چهار سال را در کنار دوره چهار ساله تصدی شورای شهر ذکر می کند و معتقد است که شورای جدید وقتی روی کار می آید اگر شهردار شورای قبلی مورد قبولش نباشد و دوره تصدی اش هم به اتمام نرسیده باشد با صد دلیل می تواند او را تحت فشار بگذارد تا یا استعفا دهد و یا استیضاحش کنند که این موضوع درگیری ها را بالا می برد.

وی این موضوع را به فاصله زمانی بین انتخابات شورا ها و روی کار آمدن شورای شهر جدید نیز ربط می دهد و می گوید:«در حالیکه آذر ماه انتخابات است اما شورای جدید اردیبهشت سال بعد آغاز بکار می کند که فاصله چهار ماهه آفت هایی را هم برای شورا و هم شهرداری دارد.»

به اعتقاد شریعتمداری بعد از اعلام نتایج انتخابات شوراها تا حد بسیار زیادی سرنوشت شهرداری و شهردار آینده مشخص می شود که در هر دو صورت ماندن یا رفتن شهردار ، مشکلاتی ایجاد می شود پس باید اصل تثبیت مدیریت دنبال شود تا امکان ابقای آقای قالیباف در شهرداری به وجود بیاید.

با توجه به اینکه تنها حدود هشت سال از عمر شوراها می گذرد ، شورای شهر تهران در این مدت تجربه انتخاب چهار شهردار را در کارنامه خود دارد .در این چهار انتخاب ، سه انتخابش هیچ گاه دوره تصدی شهردار به پایان نرسید به طوریکه الویری نخستین شهردار منتخب شورا بعد از حدود دو سال فعالیت وبعد از اینکه استیضاحش در شورای دور اول با پنج رای موافق، پنج رای مخالف و پنج رای ممتنع رای نیاورد با تحمل فشارهای زیاد مجبور به استعفا شد. همچنین ملک مدنی دومین شهردار شورا بعد از انحلال شورای دور اول از سمت خود عزل شد گرچه وی قرار بود توسط اعضای شورای شهر احراز صلاحیت بشود ولی به دلیل غیبت طرفدارانش در شورا و به حد نصاب نرسیدن جلسه شورای شهر استفاده از این ابزار قانونی هیچگاه محقق نشد و خود شورا منحل شد.
احمدی نژاد شهردار سوم شورا نیز با رفتن به ریاست جمهوری از سمت خود استعفا داد اما حال باید منتظر ماند تا چند ماه آینده سرنوشت چهارمین شهردار منتخب پایتخت مشخص شود.





۱۳۸۵ آبان ۸, دوشنبه

گریه کن پدر جان!

تو روابط عمومی شورای شهر نشسته ام و خبر صحبت های چمران که توی این روزهای آخر چیزی هم نداره برای گفتن را می نویسم.

یک آن صدای ضجه و گریه مردی از طبقه پائین شورا بلند میشه! یه پیرمرده ! این بار اولی نیست که تو شورا این صحنه ها را می بینم. دیگه مهم نیست که برم ببینم دلیل ضجه ها چیه !مهم اینه که از بدبختیش داره ضجه میزنه! ضجه هایی که روزم را خراب می کنه!

گریه هایی که گویا برای اعضای شورا عادی شده و حتی یک ذره براشون تاثیر نداره!!

گریه کن پدر جان!

۱۳۸۵ مهر ۳۰, یکشنبه

دغدغه های شورایی

پرم از دغدغه های جور واجور. هر کدوم یه جور ذهنم را درگیر کرده!نمی دونم ازش فرار کنم،باهاش بسازم یا قبولش کنم؟؟

شاید خنده دار باشه ولی بخش بزرگی از این دغدغه ها به انتخابات دو ماه دیگه شوراها بر می گرده!!واقعا نمی خواهم وضع از این بدتره بشه!!!!!

دیروز پیش یکی از اعضای شورا برای مصاحبه بودم.تازه از نام نویسی میومد.اون فردی بود که به خاطر مشغله کارهای بهتری که داشت اصلا نمی خواست کاندیدا بشه!!ازش پرسیدم این شورا کار سیاسی نکرد؟با اعتماد بالایی تکذیب می کرد ولی گویا یادش رفته بود یکساعت پیش با پنج نفر دیگه از طیف اقلیت شورا که خیلی هاشون قرار نبود ثبت نام کنند به فرمانداری رفته بودند!!!چرا؟؟؟

بازی های سیاسی دارند پر رنگ تر می شوند. بعضی ها دولت را ول کردند تا تنگه احد را از دست ندهند و برای قدرت بیشتر در تقلا هستند.اینها آدم های کوتوله سیاسی ای هستند که پی سیاسی کاری خودشون هستند و مردم براشون پشیزی ارزش نداره!!

انتخابات آینده قطعا پر از تخلف خواهد بود.نظاره کنید!!!!

۱۳۸۵ مهر ۲۵, سه‌شنبه

شورای سوم!

اسامی لیست های انتخاباتی شوراها یکی یکی در میاد.علیرضا دبیر،حمید استیلی،دادکان،خطیب، خادم مله و خیلی های دیگه تو لیست آبادگران جوان هست.

البته اینها در حد پیشنهاده و باید سایر اصولگرایان هم پیشنهاد خودشون را بدهند تا به گفته خودشون یک لیست دربیاد.

از شورای اول فکر می کردم که کسی مثل امیر عابدینی به خاطر پرسپولیس رای اون شورا را تونست کسب کنه وگرنه این فرد جایگاه دیگه ای نداشت.

شورای دوم ، رای خادم را به خاطر جایگاه مردمی اش می دونستم و یه نگرانی داشتم که این موضوع سنت نشه که هر ورزشگاهی به خاطر جایگاه مردمی اش بیاد مثلا عضو شورای شهر بشه که یه موضوع تخصصیه.البته این را باید قبول کرد تو این چهار سال گذشته خادم به اندازه تمام کارهای نکرده 14 نفر دیگه کار کرد و تنها عضو فعال شورا بود که در این مدت کاملا در اختیار شورا قرار گرفت و برآیند کارش هم در حال روشن شدن هست.ولی از کجا معلوم بقیه هم مثل خادم بشوند.

البته اگه بخوایم جور دیگه ببینیم هم میشه.مثلا این افراد را جای افراد خنثی شورا قرار بدهیم.تعدادشون هم کم نیست................

۱۳۸۵ مهر ۲۲, شنبه

گدایی خبر

هزاربار خسته و دلزده میشم از جو کنونی حرفه روزنامه نگاری که در اطرافم میگذره!من دنبال برخی واقعیت ها هستم ولی بعضی ها را می بینم که دارند گدایی خبر می کنند. بعضی ها را می بینم برای اینکه از سوی دبیر گروهشون توبیخ نشوند حاضرند مصاحبه های خیالی با آرشیوی که دارند را سرهم کنند. تا کی میشه این وضع را تحمل کرد؟
این وضع واقعا آشفته ام کرده.آشفته ی آشفته!!