۱۳۸۵ دی ۱۰, یکشنبه

یه شرقی

روزی که اولین شماره روزنامه شرق را خریدم یادم هست و بیشتر از همه یک اسم به یادم مانده. در بالای ستونی اسم ثمانه قدر خان حک شده بود. نمی دونم چرا این اسم بیشتر از اسامی دیگه جلب توجه می کرد!!

اولین بار ثمانه را تو شورا دیدم.اول یک دافعه نسبت بهش داشتم ولی بعد دوستی امون شروع شد. قلمش و نحوه نوشتنش را دوست دارم و البته از مصاحبه هاش بیشتر لذت می برم. مخصوصا مصاحبه اش با واعظی آشتیانی خزانه دار شورا و یا چمران.

یک مدتیه که ثمانه از تبریز داره وبلاگ نویسی و خاطره نویسی می کنه.دلم می خواست ثمانه ی خوبم را اینطوری معرفی کنم.

۱۳۸۵ دی ۱, جمعه

بازی

کلی بازی شب یلدا برام جالب بود.سلمان این بازی را شروع کرده.

الناز جون هم من را جزو نفرات ذخیره آورده. با اونکه دیر شده ولی می نویسم.

این هم پنج نکته درباره من!


1- بچه که بودم خیلی خیلی شیطنت می کردم . توی این شیطنت ها هم دستم شکست و هم سرم.همیشه هم با دست و پای زخمی به خانه می آمدم ولی حالا خیلی آروم شده ام.


2- اولین مصاحبه جدی ای که انجام دادم توی یک برنامه خبری بود.از ملک مدنی شهردار اسبق تهران یک سوال خیلی احمقانه پرسیدم.اون زمان ماجرای غرق شدن دانش آموزها تو استخر پارک شهر مطرح بود و دعواهای شورا هم سر به فلک کشیده بود ولی من از مشکلی که تو محله امون وجود داشت ازش سوال کردم!!!

3- فروغ فرخزاد را دوست دارم و بیشتر از همه شعر آفتاب می شودش را، چون یک بخشی از زندگی منه.البته برای شناخت بیشتر فروغ هنوز وقت نگذاشتم.

4- هیچ غذایی بلد نیستم درست کنم ولی بدم نمی آد که یاد بگیرم.

5- یک دفترچه دویست برگی خیلی شیک داشتم که خاطراتم را با احساس همون لحظه ام می نوشتم.تمام تحولات فکری ام و حتی مریدی که داشتم.یکروز مادرم آن را خوند و من دفترچه را وسط اتاق آتیش زدم. دیگه هیج وقت دفترچه خاطرات نداشتم.(ماجرا مال چهار سال پیش هست)

من هم مثل آزاده چون نفر ذخیره بودم کسی را معرفی نمی کنم.

۱۳۸۵ آذر ۲۸, سه‌شنبه

سه زن شورا

یکی از نتایج جالب شورای تهران این بود که هر سه زن فعلی حاضر در شورا از قطار شورای دوم پیاده شدند و سه زن دیگر به شورای جدید آمدند.

اما جالب تر این است که این سه زن منتخب از سه دیدگاه متفاوت هستند.معصومه ابتکار :اصلاح طلب، معصومه آباد:اصولگرا(طرف قالیباف) و پروین احمدی نژاد (دیگه معلومه)

استاد خوب من ،رئیس جدید و سعیدلو


ترم های آخر را در دانشکده خبر می گذرانم. در این سه سال سه تا رئیس در این دانشگاه عوض شده و آخرین رئیسی که یک ماهه سر کار آمده آقای دکتر محمود احمدی افزادی است.چون به هر حال دانشکده دولت و خبرگزاری دولت هست . از سال گذشته که دولت جدید آمد و ماجراهای روزنامه ایران و تغییر تحولات ایرنا اتفاق افتاد دانشکده هم تحت تاثیر قرار گرفت.

اما یک خاطره خوب از دکتر احمدی در ذهن من نقش بسته و آن هم مربوط به ترم قبل است که درس تحلیل پیام و محتوا را با دکتر احمدی داشتم.

روزهای بدی کلاس داشتم.یکشنبه عصر یعنی بعد از جلسه شورا!!اما همیشه سر کلاس حاضر بودم چون کلاس فوق العاده جذابی بود.

ما توی این کلاس بیشتر با روش های تحلیل محتوا آشنا شدیم و تکنیک های آن را یاد گرفتیم. بیشتر تحلیل هایی که درباره اش بحث علمی می کردیم درباره هولوکاست و انرژی هسته ای بود. البته از آنجایی که رشته من مترجمی خبره تمام این تحلیل ها تحلیل های بین المللی بود که به زبان اصلی بررسی می کردیم.(البته در سطح خودمون)

یک ربع آخر کلاس هم همیشه شعرهای ناب انگلیسی را که استاد می آورد و اغلب آنها را هم از حفظ بود را می خواندیم.من تا حالا استادی با ویژگی های شخصیتی استاد احمدی نداشتم.

اما این مقدمه ها را گفتم که برسم به اینجا که استاد ما مجری برنامه نگاه یک و چندتا برنامه در شبکه جام جم هم است.البته قبلا هم مدیر اخبار شبکه خبر و شبکه جام جم بود.

آخرین مهمان برنامه نگاه یک که شنبه نتوانستم ببینم آقای سعیدلو معاون اجرایی رئیس جمهور بود که استاد احمدی گویا حسابی تناقض هایش را درباره نمره بیست!!دولت درآورده.

بازتاب خبرش را کار کرده و تناقض ها را تشریح کرده.

درضمن این استاد ما پسر عفت شریعتی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم هست.

۱۳۸۵ آذر ۲۶, یکشنبه

نتایج شگفت انگیز در شمیرانات و شهرری

امروز روز پر خبری برای من بود.

1-ظهر تو شهرداری بودم که یکی از دوستانم در شورای شهر به من زنگ زد که طبق آخرین خبرها ازشمارش آرای انتخابات شورای شهردر فرمانداری شمیرانات ، نفر اول طلایی قرار دارد!! و بعد از آن چمران و شیبانی هستند ، نفر هفتم ابتکار هست و نفر بیست و پنجم !خادم قرار دارد.این خبر را یک منبع موثق داده بود که سر شمارش آرا حضور داشت. خادم معمولا طبق خبرهایی که رسیده جزو پنج نفر اول هست ولی این آمار خیلی جالب هست.


2-اما در فرمانداری شهر ری که یکی دیگر از دوستانم حضور داشت ،آمار جالب دیگری داشت در می آمد. این دوست عزیز می گفت که چمران و طلایی صدر هستند و بعد از آنها پروین احمدی نژاد و بذرپاش قرار دارند و بعد از این دونفر دو ورزشکار شهرری نشین یعنی ساعی و دبیر حضور دارند.

3-امروز شورای شهر جلسه غیرعلنی داشت که درباره طرح جامع تهران بود.طبق خبرهای رسیده همه اعضای شورا در جلسه بودند و همه در تب و تاب انتخابات قرار داشتند. می گفتند که امروز جلسه خیلی آرام بود و همه بدون هیچ جار و جنجالی سوالات خودشان را درباره طرح جامع مطرح می کردند و خیلی مواظب حرف زدنشان بودند.

4-خلاف نظر چند نفر از دوستان وبلاگ نویس ،اصلاح طلبان شاید در شورای آینده تهران سه یا چهار نماینده داشته باشند.به نظر من اگر ابتکار،مسجدجامعی،نجفی و ساعی به شورا راه پیدا کنند خیلی خوب است.

5-با یکی از اعضای شورای شهر صحبت می کردم، می گفت که وقتی شیبانی می شنود مردم بهش رای دادند خیلی خیلی خوشحال می شود. خوشحالی اش هم به خاطر اعتمادی است که مردم به او می کنند. خلاف نظر خیلی از دوستان خوبم ، من حضور شیبانی را در شورا موثر می دانم. یاد صحبت خادم می افتم که یه روز تعریف می کرد که در بحبوحه انتخابات شورایاری ها و با مشکلاتی که دولت ایجاد کرده بود و اعتبار نمی داد، شیبانی آمد و 30 میلیون تومان که معلوم نبود از کجا آورده را گذاشت جلوش و گفت که برای برگزاری انتخابات شورایاری ها خرجش کند. خادم می گفت که چند ماه پیش تونسته این مبلغ را به شیبانی پس بدهد.

۱۳۸۵ آذر ۲۴, جمعه

عملکرد !

امروز با چندتا از دوستانم برای اینکه از حال و هوای انتخابات خارج شویم برای ناهار رفته بودیم رستوران چینی ها اما مگر تلفن های انتخاباتی یک لحظه قطع می شد.

تلفن هایی که حکایت از تقلب داشت. حامیان (رایحه......)برداشته بود در ابعاد وسیع لیست انتخاباتی اش را جور دیگر تبلیغ می کرد. به این صورت که سر لیست ها را به چمران و شیبانی تغییر داده بود تا با شناختی که مخصوصا مردم از این دو نفر دارند آراء خودش را بالا ببرد. تلفن ها حکایت از این داشت که خیلی از مردم مناطق 19 و 20 دستشون این لیست ها بوده و به آنها رای می دادند.

من تو شهرک اکباتان رای دادم . وقتی کنجکاویم گل کرده بود و تو برگه های دیگران سرک می کشیدم دیدم بیشتر به لیست اصلاح طلبان دارند رای می دهند و رای به لیست حامیان را اصلا ندیدم.

به چندتا از بچه های خبرنگار هم زنگ زدم. اخبار ضد و نقیض خیلی زیاد بود.

دارم به این فکر می کنم که عملکرد من در این چهار سال به عنوان خبرنگار شورای شهر چگونه بود؟دارم فکر می کنم نتایج انتخابات چه میزان عملکرد من را نشان می دهد؟ دارم فکر می کنم واقعا چقدر تاثیر گذار بودم؟

اگر در شورای آینده رایحه خوبی به مشام نرسد تکلیف من چی می شود؟ من چقدر تحمل دارم که بعضی آدم های دو رو و دغل باز و دروغگو و بد دهن و غیر کارشناس و سودجو و ..........را تحمل کنم؟

کمی صبر نیاز هست تا جوابم را بگیرم...........
پناه فرهاد بهمن به طور کامل ماجرا را تعریف کرده . خبرنگار مربوطه هم آقای عطا افشاری است . به نظر من این خبرنگار نیاز به حمایت تمام خبرنگارها و رسانه ها دارد که به نا آگاهان بی خبر بگویند خبرنگار کارمند روابط عمومی ارگان شما نیست!!

۱۳۸۵ آذر ۱۸, شنبه

دمکراسی سر سفره مردم؟!!!

کمترین تحریری از یک آرزو این است
آدمی را نان و آبی باید و آنگاه آوازی........

کمترین تصویری از یک زندگانی:
آب،
نان،
آواز،

وز فزون تر خواهی از آن ،
گاهگه پرواز

ور فزون تر خواهی از آن شادی آغاز

آنچنان برما به نان و آب ،
اینجا تنگسالی شد

که کسی در فکر آوازی نخواهد بود
وقتی آوازی نباشد،
شوق پروازی نخواهد بود

"شفیعی کدکنی"

یادم هست این شعر را ندا بعد از انتخابات ریاست جمهوری تو وبلاگش گذاشت.
حالا آقای قوچانی آمدند و گفتند که به جای نفت ، دمکراسی را سر سفره مردم می آوریم!!!

من واقعا تعجب می کنم!جنس شورای شهر آوردن دمکراسی سر سفره مردم نیست بلکه همان نون و نفت را اگر توانستید برای آن آدم های گرفتار و بیچاره ای که هر هفته در شورای شهر می بینیم بیاورید کلی هنر کردید.(بعد به فکر دمکراسی باشید)

مردمی که هر روز فقیر تر می شوند و از توان اقتصادی اشان کم می شود چه نیازی به دمکراسی دارند.آنها اول نون می خواهند و اگر در آخر چیزی ماند و دیگر دغدغه ای نداشتند به سراغ دمکراسی می روند.

مردم را باید وسیع تر بیبینم، تنها اطرافیان خودمان را نگاه نکنیم.

۱۳۸۵ آذر ۱۷, جمعه

لیستی که به آن رای می دهم

چند ماه پیش می خواستم حتما یک لیست 15 نفره از مجموع افرادی که برای انتخابات شوراها کاندیدا شده اند را گزینش کنم و تو وبلاگم بگذارم اما بعضی ماجرا ها من را دلسرد کرد چون تو زمان انتخابات بعضی آدم ها را بهتر می توانی بشناسی!

اما اگر فراتر نگاه کنیم ، من اعتقاد دارم که مدیریت فعلی شهرداری با تمام ضعف ها و انتقادهایی که به آن وارد هست باید تثبیت شود پس باید به سمت لیستی برویم که این مدیریت را تثبیت می کند.

به اعتقاد من تعویض مدیریت در حال حاضر خیلی ضررها به شهر و شهروندان می زند.

کدام لیست بهتر است؟

تقریبا تمام لیست های انتخاباتی درآمده است. من بدون توجه به لفظ های اصلاح طلبی و اصولگرایی ترکیبی از این دولیست ها را انتخاب می کنم و از لیست رایحه خوش خدمت به شدت پرهیز می کنم.

بهمن ادیب زاده و محسن وفامهر از چهره های کارشناسی ای هستند که در لیست اصولگرایان قرار دارند و من با اطلاعات محدودی که از این دو نفر به دست آوردم به نظرم می توانند مفید باشند.بیادی ،طلایی و خادم را با وجود اینکه در چند روز اخیر درباره دو نفرشان چیزک های جالبی نشنیدم ولی باز هم انتخابشان را به صلاح می دونم.درباره چند نفر دیگر در این لیست به تصمیم قطعی نرسیده ام.

اما در لیست اصلاح طلبان حضور ابتکار و وزرای سابق(نجفی و مسجدجامعی) را بد نمی دانم ولی واقعیتش کمی هم می ترسم.با اینکه در دولت قبلی علی نوذر پور در سازمان شهرداریها بود ولی نمی تونم عملکردش را ارزیابی کاملی کنم.در این لیست روی چند نفر دیگر هم شک دارم.

تازه دارم به افرادی که زمانی به آنها نقد داشتم هم فکر می کنم.خوب آدم ایده هایش زمانی بنا به شرایط دچار تغییر می شود!!

دبیر و ساعی!

زیاد تعجب نکنید.چه بخواهیم و چه نخواهیم این دو نفر هواداران و دوستداران زیادی دارند و احتمال رای آوردنشون هم زیاد است. اینها از آدمهایی که در مغزشون فقط و فقط اهداف سیاسی برای رسیدن به شورا را دنبال می کنند بهتر هستند.

این دو اگر به شورا بیایند قطعا با حجم عظیمی از درخواست های مردم روبرو می شوند چون چهره های شناخته شده تری هستند بنا براین اگر هم نخواهند، مسئولیتشان خیلی بالا می رود.این دو نفر برای حفظ آبرویی که در طول سالها مدال آفرینی کسب کردند باید وقت بگذارند.

در ضمن فراموش نکنیم تبلیغات اینترنتی هیچ تاثیر بزرگی روی نتیجه انتخابات نمی گذارد.اگر می خواست تاثیر گذار باشد در انتخابات ریاست جمهوری نتیجه بخش می بود که نبود!!بهتره رفتارهای مردم را در ابعاد وسیعتر تحلیل کنیم.
مطالبی که نوشتم همه فکرهای چند روز اخیرم بودند ، شاید تا روز انتخابات تغییر کنند ولی یک چیز مسلم هست که صد در صد در انتخابات شرکت می کنم .چون به باور شرکت در انتخابات شوراها رسیده ام.

۱۳۸۵ آذر ۱۳, دوشنبه

ائتلاف شهروندان ناراضی

چند خبر انتخاباتی جالب:

1-اصغر زاده برای خودش یه ائتلاف با یک اسم بسیار فریب دهنده و جالب تشکیل داده است. اسم این ائتلاف "شهروندان ناراضی" هست.

تازه در نشست خبری این ائتلاف گفته:« به حرف و حديث‌ها درباره‌ي من پايان دهید، و گرنه مدارکم را منتشر می کنم.»

هیچ موقع شورای اول را یادم نمی رود که اصغر زاده همیشه دیگران را با این موضوع تهدید می کرد که اسناد و مدارکم را افشا می کنم. فکر کنم ماجرای اسناد و مدارک هنوز ادامه دارد.........

2-هفته پیش تو شورا فهمیدم که شریعتمداری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا و یکی از منطقی ترین اعضای شورای شهر دور دوم که شخصیتش مورد احترام من هست از شرکت در انتخابات انصراف داده است.همان روز در صحبتی که کردیم به طور جدی این موضوع را تائید نکرد اما تکذیب هم نکرد.حالا هم با درآمدن لیست اصولگرا ها این موضوع تائید شد که شریعتمداری انصراف داده.آقای دکتر ما تنها تا اردیبهشت 86 در شورا می ماند که با این اقدامش، هر اتفاقی که در انتخابات رخ بدهد در رفتار او بعد از انتخابات بی تاثیر است.

3- لیست اصولگراها هم در آمد. با اونکه خیلی از اصولگراها روی آن وحدت نظر ندارند ولی هشت نفر از اعضای فعلی شورا در این لیست هستند که غیر از شکیب ، بقیه آنها از رای دهندگان به قالیباف برای رسیدن به شهرداری هستند.پس نتیجه می گیریم که شش نفر دیگه از اعضای فعلی به احتمال بسیار زیاد در لیست حامیان دولت قرار می گیرند.



4-راستی آقای مهدی خان افروزمنش می دونی نتیجه فریادهای شورای اول چی بود؟آنها خیلی فریاد کشیدند.

۱۳۸۵ آذر ۱۰, جمعه

لیست اصلاح طلبان و یک نکته !

اصلاح طلبان بالاخره لیستشون را بستند. با آنکه نسبت به این لیست انتقاد دارم ولی نسبت به وضعیت اصولگرایان ، انسجام اصلاح طلب ها بیشتر است.

هادی ساعی توی لیست اصلاح طلب ها هست.من به شخصیت ورزشی ساعی احترام می گذارم ولی خیلی دلم می خواهد بداند اصلاح طلبان روی چه ضابطه ای اسم ساعی را تو لیستشون گذاشتند.

به نظرم اگر توجیه اصلاح طلبان لزوم حضور یک چهره ورزشی در لیستشون باشد شاید بهترین انتخاب خادم بود.

اگر افروزمنش در این مورد مثل همیشه من را متهم به جانبداری متعصبانه نکند ، معتقدم که خادم توی این چهارسال بدون وابستگی به گروه و لیست خاصی کارنامه خیلی موفقی داشت و بدون ورود به بازی های سیاسی کارهای فرهنگی و اجتماعی مربوط به شهر را خیلی خوب پیش برد.پس او امتحانش را پس داده است.

اسم خادم در لیست ابتدایی اصلاح طلبان بود ولی معلوم نیست به چه دلایلی حذف شده است.
شاید هم واقعا دلیل منطقی و معقولی برای حذف نام خادم از لیست نهایی خود داشتند.