۱۳۸۶ شهریور ۹, جمعه

شمارشگرهای هوشمند می ایستند

اعتراف می کنم تا همین پارسال این موضوع را نمی دانستم و کلی تعجب می کنم که حتی خودم بعد از دانستن آن اطلاع رسانی نکردم!!

تو تاکسی و اتوبوس که می نشینم و یا گاهی اوقات که پیام های مردمی روزنامه ها را می خوانم با یک اشتباه از طرف بیشتر مردم مواجه می شوم که از روی بی اطلاعی است که خودم هم دچارش بودم.

اما ماجرا از چه قرار هست؟
حتما شمارشگرهای معکوس چراغ های راهنمایی و رانندگی را سر چهار راه ها دیده اید .برخی از مواردی این چراغ ها توسط پلیس دست کاری می شوند و با علامت PO یعنی Police Operation نمایان می شوند . از این موارد که بگذریم خیلی مواقع می بینیم که این شمارشگرها روی عدد خاصی می ایستند و آن موقع هست که هر چی بد و بیراه بلدیم نثار مسئولان می کنیم که حتی بلد نیستند یک چراغ راهنمایی ناقابل را کنترل کنند اما ماجرا :

هوشمند بودن این چراغ ها باعث می شود که آنها با تکنولوژی ای که در اختیار دارند به ارزیابی چهار راه و خیابان بپردازند و با توجه به سنگینی یا سبکی ترافیک روی یک عدد مکث بیشتری داشته باشند یا حتی پرش برای تغییر رنگ سریعتر داشته باشند.
این درست است که از این تکنولوژی به طور بهینه در کشور استفاده نمی شود اما دلیل نمی شود که از کارکرد درست چراغ های هوشمند بی اطلاع باشیم.
پی نوشت:هم در نظر خواهی و هم در نوشته ای با عنوان شمارشگرهای کودن نکات جدیدتری درباره این شمارشگرها توضیح داده شده که بد نیست دیده شود.به هر حال من که دارم نکات جدیدی یاد می گیرم!!