۱۳۸۵ تیر ۲۲, پنجشنبه

مترو در دست دولت

همیشه وقتی محسن هاشمی مدیرعامل مترو و فرزند هاشمی رفسنجانی را می بینم یه غرور تو چهره اش وجود داره و وقتی هم حرف میزنه تیکه هاش و عصبانیتش را با خنده بروز می ده!!
دیروز اولین نشست تخصصی خبرنگاران حوزه شهری وابسته به انجمن صنفی روزنامه نگاران با عنوان "حمل ونقل عمومی و مساله بنزین " برگزار شد و یکی از شرکت کننده های این نشست محسن هاشمی بود.

خیلی صریح و تند به دولت انتقاد کرد. از قرار معلوم تو بودجه سال 85 کشور یه قسمتی به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده ولی برای چگونگی تخصیص باید آیین نامه ای توسط دولت نوشته می شد و دولت هم در یک برنامه قشنگ یه کمیته با عنوان "نمایندگان ویژه رئیس جمهور" که مهدی هاشمی رئیس سازمان شهرداریها (همونی که کاندیدای وزارت رفاه بود و رای نیاوورد ، البته قبلا تو شهرداری معاون احمدی نژاد بود) و زریبافان که آشنای حضور هست از مهمترین تصمیم گیران این کمیته هستند را شکل داد.

این ها اومدند و ساخت و توسعه و طراحی و مطالعه توسعه خطوط مترو را از شرکت مترو گرفتند و به یه شرکت بخش دولتی تو وزارت صنایع که تا حالا یه متر مترو هم نساخته واگذار کردند.

این موضوع باعث عصبانیت هاشمی شد چون مطمئنا هدف از این تصمیم غیر از بزرگ کردن دولت ، بی اثر کردن هاشمی تو مترو هست. وقتی هاشمی زمان شهردار بودن احمدی نژاد مدیر عامل مترو بود ، خیلی با مجموعه مدیران شهرداری مشکل داشت تا حدی که نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری، شهرداری یه نفوذی از ستاد هاشمی رفسنجانی تو مجموعه اش داشت که زیاد براش خوشایند نبود که حتی زمزمه های برکناری هاشمی شنیده شد و مطبوعاتی شد. ولی گویا اونور هم حسابی کله گنده هست!!! چون این اقدام هیچ وقت عملی نشد. در ضمن سر ماجرای ساخت خطوط منوریل یکی از هدف ها، زیر سوال بردن عملکرد مترو بود.

تو جلسه دیروز علاوه بر هاشمی ، تقی زاده معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهردار که تازگی ها مشاور عالی شهردارشده ، محمد رئوفی دبیر سابق شورایعالی ترافیک وزارت کشور و طالبیان مشاور موسسات تحقیقات انرژی وزارت نفت هم بودند.

خبرهای جلسه دیروز تو رسانه ها :
دخالت دولت در امور مترو تخلف از قانون است( روزنامه کارگزاران/ یه عکس قشنگ از دروازه دولت مترو هم با این مطلب کار کرده)


هشدار مديرعامل مترو در مورد تصميم هيات نمايندگان ويژه رئيس جمهور;
شركت هاى مترو سرگردان شده اند( روزنامه شرق
)


مصوبه هيات ويژه رئيس جمهور درباره حمل و نقل ريلي خلاف برنامه چهارم است ؛
دولت برخلا‌ف شعارهايش عمل مي كند (روزنامه اعتماد ملی)

روز گذشته در ميزگرد كميته خبرنگاران شهري انجمن صنفي روزنامه نگاران صورت گرفت :
حمله مديرعامل متروي تهران به دولت (روزنامه همبستگی
)


اختلاف شهرداري و دولت درباره احداث مترو
سردرگمي شركت‌هاي قطار شهري (روزنامه سرمایه)
و...................