۱۳۸۵ تیر ۳۰, جمعه

وقتی مردم شهردار را انتخاب می کنند!

مجلس اصولگرا داره پیشنهاد خاتمی اصلاح طلب ،برای انتخابی شدن شهرداران را پیگیری می کنه!

هفته پیش تو کمیسیون امنیت ملی مجلس ، وقتی نماینده های این کمیسیون داشتند لایحه اصلاح قانون شوراها را بررسی می کردند ، یکی از مواردی که تصویبش کردند ، انتخاب شهرداران توسط مردم بود.
جالبه چون یک سال و نیم پیش برای اولین بار موضوع انتخاب شدن شهرداران توسط مردم را خاتمی خواسته بود ولی اون موقع یکسری موضع گیری های منفی در قبال این پیشنهاد مطرح شد.

اما حالا این موضوع دوباره داره مطرح میشه!!

قالیباف هم حسابی با این موضوع موافقه. امروز تو نشست خبری اش با خبرنگارها ، وقتی یکی از خبرنگارا پرسید اگر مردم شهرداران را انتخاب کنند و برگزاری انتخابات شهرداران با انتخابات شوراها تو آبان ماه جاری تصویب بشه ،شما کاندیدا میشید یا نه؟ گفت:" هنوز که این طرح تصویب نشده و اجازه بدید اول تصویب بشه بعد در این باره صحبت می کنم ولی به مجلس پیشنهاد می کنم این طرح را ابتدا در کلانشهرها پیاده کنه."

من زیاد با این موضوع موافق نیستم چون هنوز جامعه ما آمادگی انتخاب کردن شهرداران شهرهایش را نداره. اینقدر قانون شوراهای ایران ناقص هست و این نهادها از اختیارات محدودی برخوردارند که اگه انتخاب شهرداران هم از اونها بگیرند دیگه هیچ قدرتی ندارند.

تازه تو کشور ما احزاب روی انتخاب مردم اثر گذار نیستند و این درحالیه که تو اون کشورهایی که شهردارانشون توسط مردم انتخاب میشه ،مردم تکلیفشون با احزاب مشخصه!!

انتخاب شهرداران توسط مردم تو جهان موضوع نوپایی هست وگرنه ده سال پیش تو لندن ، پاریس ،رم و یا استکهلم شوراها ،شهرداران را انتخاب می کردند. البته از وقتی انتخاب شهرداران تو این کشورها به مردم واگذار شده خیلی چیزها تغییر کرده.

مثلا تو این شهرها محبوب ترین سیاستمداران شهرداران هستند و بیشترین حضور مردم تو انتخابات شهرداری ها دیده میشه و نمیشه این قدرتی که شهرداران بعد از انتخاب مردم بدست می آورند را انکار کرد.